Op deze website vind je uitgebreide informatie over acne.
Van tijd tot tijd zullen we hier nog meer informatie over acne plaatsen en ben je voortdurend op de hoogte van al het actuele nieuws, onderzoek en nieuwe behandelmethoden voor dit huidprobleem. Ook wanneer wij nieuwe producten of apparatuur gaan inzetten om acne te behandelen, kun je hiervan kennisnemen op deze website.
Wat is acne? Zijn er aanwijsbare oorzaken voor en wat kun je er tegen doen?

Leeftijd gerelateerd

Het overgrote deel van de jongeren (ca. 12 tot 24 jaar) krijgt met acne te maken. Bij de een doet het zich in veel hogere mate voor dan bij de ander, maar de schatting is dat ruim 80 procent van hen acne heeft of krijgt. Rond de periode waarin mensen naar volwassenheid toegroeien, komt acne vaker voor bij jongens dan bij meisjes. Terwijl het op hogere leeftijd weer vaker voorkomt bij vrouwen.

Wanneer we kijken naar de meest voorkomende huidaandoening, dan is dat acne vulgaris. Wanneer acne niet of niet op de juiste manier wordt behandeld dan blijven er vaak zichtbare sporen achter in de vorm van littekens. Hoe vaak het ook wordt ontkracht, veel mensen geloven dat acne besmettelijk is. Wij zeggen het nog maar een keer, dat is een fabel.

Wanneer zich (vooral bij mannen) de acne in zwaardere vorm voordoet, dan spreken we van conglobata. Bij een relatief klein deel van mensen die aan acne lijden ontstaat acne conglobata. Er kunnen zich dan met name in het gezicht, op de rug en in de nek grote mee-eters (ook wel dubbel- of reuzencomedonen genoemd) voordoen. Ook kunnen er infiltraten (rode, pijnlijke en ontstoken bulten en bobbels), abcessen en fistels optreden. Veelal neemt dit ook littekenvorming met zich mee.

Waardoor komt het?

Wat we al aangaven in de inleiding, is dat acne vulgaris (zoals acne in medische termen heet) een aandoening is van de talgklieren. Die zijn over je hele lichaam verspreid in de huid, behalve op onze voetzolen en handpalmen. Talgklieren zijn nuttig, want ze voorzien huid en haren van een vetlaagje.

Oorzaken acne

Er zijn diverse oorzaken die van invloed zijn op het ontstaan van acne. Verhoogde talgproductie is daarvan wel een van de voornaamste. Dit doet zich vooral in de puberteit voor, onder invloed van onze hormonen. De talgklieren in gezicht, op borst en rug en in de nek worden groter en zijn actiever. Ze produceren meer en vaak een dikkere talglaag. Een factor die hierbij ook een grote rol speelt is het verstopt raken van de afvoerkanaaltjes van de talgklierfollikels. De talg hoopt zich op in de omliggende huid, waardoor ontstekingen kunnen ontstaan die gepaard gaat met roodheid die uitmondt in puisten.

Verloop van ance

Wanneer acne niet wordt behandeld, dan kan het zich voor langere tijd in stand houden en kunnen er littekens ontstaan. Veelal gaat het vanzelf weer over, zo rond het 25e levensjaar. Het komt voor dat acne zich tot op hogere leeftijd voordoet.