Licht- en laserbehandelingen

Lasertherapie is de verzamelterm voor de verschillende licht- en laserbehandelingen die wij uitvoeren bij uiteenlopende huidproblemen. In sommige gevallen zetten wij dit dus ook in bij acne of de restverschijnselen van acne, zoals roodheid, pigmentatie en/of littekens.

Bij HuidZorg Drenthe werken we met verschillende apparaten. Zo’n laserapparaat genereert in korte tijd een zeer grote hoeveelheid licht op verschillende golflengten, wat (afhankelijk van het probleem) door een specifiek deel in de huid wordt geabsorbeerd. Hierdoor ontstaat warmte, wat ervoor zorgt dat het probleem wordt aangepakt.

Apparatuur

Voor het behandelen van acne of de restverschijnselen ervan met behulp van licht- en lasertherapie, maken wij gebruik van de Lumenis M22. Dit apparaat kan verschillende golflengten licht genereren, waardoor diverse problemen behandeld kunnen worden.

Acne

Actieve acne behandelen wij in de meeste gevallen niet met licht- en lasertherapie. In enkele gevallen passen wij IPL (intense pulsed light) toe. Het licht werkt in op de bacterie die een rol speelt bij acne.

Vragen of afspraak maken?

Post-inflammatoir erytheem

Hiermee worden de rode vlekken die kunnen achterblijven na een ontsteking bedoeld. Deze kunnen soms weken tot maanden aanhouden. Met behulp van IPL kan dit proces wat versneld worden.

Post-inflammatoire hyperpigmentatie

Bij sommige huidtypen ontstaat er na een ontsteking een pigmentvlekje. Dit heet post-inflammatoire hyperpigmentatie. Door middel van IPL worden de pigmentkorrels, die de pigmentvlekjes veroorzaken verwarmd, en (deels) kapotgemaakt. Daarna kan het lichaam de pigmentvlekjes (gedeeltelijk) opruimen.

Acnelittekens

Littekens die zijn ontstaan door acne kunnen we verminderen met behulp van de ResurFX. De laser maakt heel kleine warmte-kanaaltjes in de huid waardoor de aanmaak van nieuwe cellen en bindweefsel wordt gestimuleerd. Dit resulteert in verbetering van de textuur van de huid.

Uitzondering

Hidradenitis suppurativa lijkt op acne en komt voornamelijk in lichaamsplooien voor. De oorzaak van hidradenitis ligt bij de haarzakjes. Door de haargroei te verminderen met behulp van de diode-laser, neemt in veel gevallen de ernst van hidradenitis suppurativa ook af.

Belangrijk

Tijdens lasertherapie komt er veel warmte in de huid. Dat neemt risico’s met zich mee. Tijdens een intakegesprek bepalen wij of lasertherapie geschikt is en leggen we uit met welke zaken rekening gehouden dient te worden om de risico’s te beperken. In de meeste gevallen passen wij lasertherapie niet toe in de zomer.