(Chemische) peelings

pH-waarde

Met behulp van (chemische) peelings wordt de huid gestimuleerd zich te vernieuwen. De vloeistof die wordt aangebracht heeft een andere zuurgraad (pH-waarde) dan de huid waardoor chemische processen ontstaan. Er zijn diverse peelings met elk specifieke werkstoffen en eigenschappen.

Vier belangrijkste eigenschappen

Hydraterende werking: verbeteren van de waterbindende capaciteit van de bovenste huidlaag waardoor de huid beter vocht kan vasthouden

Keratolytische werking: versnelde afschilfering van de dode huidcellen

Exfoliërende werking: het afstoten en vervangen van beschadigde, vervuilde en dode huidcellen

Antioxiderende werking: het zuur in de peeling heeft een ontstekingsremmende werking. Antioxidanten remmen de schade aan de huid die dagelijks door invloeden van buitenaf worden veroorzaakt. De huid blijft in gezonde conditie en kan goed herstellen

Keuze van de peeling

Afhankelijk van de conditie van de huid, wordt er gekozen voor een specifieke peeling. Bij acne zullen dat vaak peelings zijn waarvan het zuur ook de eigenschap heeft het huideigen talg gedeeltelijk op te lossen zodat er minder snel verstoppingen/mee-eters ontstaan. Daarnaast zijn ook de exfoliërende en keratolytische werking belangrijk bij het voorkomen van onzuiverheden.

Doordat de peelings tevens de hydraterende en antioxiderende werking hebben, wordt de huid gezonder en kan zij zich beter verweren tegen ontstekingen.

Uitreinigen

Tijdens een gezichtsbehandeling met behulp van een chemische peeling wordt de huid ook grondig gereinigd. Dit houdt in, dat zo veel mogelijk mee-eters en ontstekingen worden verwijderd. Afhankelijk van de conditie van de huid wordt dit voor of na de (chemische) peeling gedaan.