Meest voorkomende vormen van acne

Verzamelnaam

Acne kan zich op verschillende manieren uiten, zoals met witte en/of zwarte mee-eters (comedonen), rode pukkels (papels), bultjes (noduli) en puistjes (pustels). Aangezien er bij acne dus sprake kan zijn van diverse uitingen, wordt acne ook wel een polymorfe (veelvormige) huidaandoening genoemd.

Eigenlijk is acne een verzamelnaam voor diverse huidaandoeningen, die gepaard gaan met een of meerdere van deze uitingen. Hieronder staan de meest bekende beschreven.

Vragen of afspraak maken?

Acne excoriée des jeunes filles

Krabacne

Acne excorieé, voluit Acne excorieé des jeunes filles genoemd, wordt in het Nederlands aangeduid als ‘krabacne’. Zoals de Franse benaming al doet vermoeden, komt deze vorm van (milde) acne meestal voor bij vrouwen. Deze vorm van acne komt vaak voor tussen de 15 en 45 jaar. De nadruk ligt daarbij wel op de groep ‘jongere meiden’. Het kan echter ook voorkomen bij jongens en mannen.

Dwangmatig krabben

Mensen met deze vorm van acne lijken de dwangmatige neiging te hebben, om de huid voortdurend op oneffenheden te controleren. De spiegel is daarbij een handig hulpmiddel om de plekjes te lokaliseren. Daarbij wordt elk puistje of bultje en mee-eter uitgeknepen of er wordt aan gekrabd. Hierdoor raakt de huid geïrriteerd en beschadigd. Gevolgen zijn beschadigingen als korstjes, kleine acnelittekens, hypopigmentatie, hyperpigmentaties en open wondjes.

Waardoor ontstaat acne excorieé?

Zoals al gezegd gebeurt het krabben, krassen of pulken aan pukkeltjes en oneffenheden op de huid op een welhaast dwangmatige manier. Er wordt niet bij nagedacht. Het is vaak een ingesleten patroon en de gevolgen ervan zijn op dat moment even niet belangrijk. Het is bijna neurotisch te noemen, net als nagelbijten of het pulken of knagen aan velletjes. Meestal wordt dit verergerd wanneer er sprake is van stress. Het geeft voldoening wanneer een puistje of talgbultje uitgeknepen wordt. Het geeft het gevoel dat de huid weer gladder en meer effen is, maar vaak ziet de huid er daarna minder fraai uit en worden de beschadigingen weggewerkt met make-up.

Skin Picking

Het geobsedeerd uitknijpen van pukkels, uittrekken van haartjes, het trekken aan velletjes, bijten van nagels, het wegkrabben van eelt, krabben aan muggenbulten enzovoort, wordt aangeduid met de term ‘Skin Picking’.

Acne tarda

Volwassenenacne

Acne tarda is een vorm van acne die zich vooral voordoet bij vrouwen van 25 jaar en ouder. Vandaar dat het ook wel “volwassenenacne” wordt genoemd. Ongeveer 10% van de vrouwen vanaf 25 jaar krijgt last van acne tarda. Het komt voornamelijk voor op de kin, kaaklijn en wangen. Hierbij staan vooral ontstekingen en puistjes op de voorgrond en maar weinig mee-eters. Acne op volwassen leeftijd kan flink frustrerend zijn.

Waardoor komt het?

Het ontstaan van acne tarda heeft waarschijnlijk te maken met hormonale ontwikkelingen maar de exacte oorzaak ervan is nog niet vastgesteld. Vaak wordt deze vorm van acne erger in de aanloop naar de menstruatieperiode.

Ook PCOS (polycysteus ovarium syndroom) kan acne tarda aanwakkeren. Hierbij is er sprake van een verstoorde hormoonhuishouding vanwege de afzetting van kleine blaasjes op de eierstokken.

Acne vulgaris

Wat is acne vulgaris?

Acne vulgaris is de officiële benaming voor wat we in normale spreektaal aanduiden als “gewone” acne of jeugdpuistjes. Een huidprobleem dat veel voorkomt op jeugdige leeftijd. De hormoonveranderingen tijdens de puberteit zijn de boosdoener bij het ontstaan van acne. De ene persoon is er gevoeliger voor dan de andere. Bij acne vulgaris is er sprake van een ontsteking van haartalgklieren.

Ontstekingen bij acne

Door zogeheten comedonen, ook mee-eters genoemd, ontstaan er ontstekingen. Mee-eters worden veroorzaakt door een verstopping in de follikel (haarzakjes). Die verstopping ontstaat door een ophoping of samenklontering van talg, dode huidcellen, huidsmeer, kleine haartjes en bacteriën. Dit kan een ontsteking in de hand werken.
Doordat de verstopping aan het huidoppervlak wordt blootgesteld aan licht en zuurstof, wordt het bovenste topje van die ophoping zwart. Daarom worden ze ook wel blackheads genoemd. Is er geen sprake van blootstelling aan licht en zuurstof, dan is het een gesloten mee-eter die ook wel whitehead wordt genoemd. Wanneer er een witgele kop zichtbaar is, dan heet dat een puist(je). De mee-eter is dan gaan ontsteken.

Hidradenitis suppretiva

Acne ectopica of acne inversa

Een andere vorm van acne is hidradenitis suppurativa. Het wordt ook wel acne ectopica of acne inversa genoemd. Een vervelend huidprobleem dat ontstaat door een proces van chronische en steeds terugkomende ontstekingen in de huid. Dit komt doordat de uitgang van haarzakjes wordt afgesloten. Hierdoor ontstaat een vorm van acne die vooral voorkomt in lichaamsplooien, zoals de oksels, tussen de billen en in de liezen.

Ontstoken haarzakjes

Hidradenitis suppurativa wordt gekenmerkt door het steeds weer opnieuw ontstoken raken van haarzakjes in de gebieden die net zijn beschreven. De talg- en zweetklieren kunnen ook ontstoken raken. In sommige gevallen komt de aandoening voor in het gezicht of in de nek. Naast het ontsierende aspect zijn pijn, irritatie en soms ook een nare geur, de gevolgen van deze vorm van acne. De aandoening begint vaak tijdens of na de puberteit. Rond het 20e tot 25e levensjaar. Het komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen.

Keratosis pilaris

Wat is keratosis pilaris en wat doe je eraan?

Keratosis pilaris is een huidaandoening waarvan de oorzaak niet is vastgesteld. De huidaandoening wordt weleens verward met acne. Wel komt de aandoening vaak voor bij mensen die een allergische aanleg (atopie) hebben, zoals bijvoorbeeld atopisch eczeem, astma of hooikoorts. Het ontstaan van de huidaandoening begint meestal wanneer kinderen opgroeien en komt zowel bij meisjes als jongens voor.

Het is een niet-besmettelijke huidaandoening, waarbij er sprake is van overmatige keratineproductie in de huid. Hierdoor raken de haarfollikels verstopt waardoor kleine bultjes ontstaan. De huid verdikt hierdoor en voelt bobbelig aan. Een soort kleine puistjes die vooral voorkomen op de bovenarmen en dijen. Maar ze worden ook gezien in het gezicht of op de billen. Het ziet er een beetje uit als kippenvel of ganzenvel (ook wel anservel genoemd).

Kleine bultjes

Kleine bultjes (keratosis) die zo groot zijn als speldenkoppen. Die bultjes zijn onschadelijk en voelen ruw en oneffen aan. Meestal geven ze geen pijnklachten. Wel kunnen ze gaan irriteren (jeuken), waarbij voortdurend krabben kan leiden tot ontsteking. Als keratosis pilaris zichtbaar is voor anderen, dan kan dat mensen onzeker maken. Dat kan problemen op het gebied van zelfvertrouwen opleveren.

Milia/gerstekorrels

Milia (gerstekorrels) en acne

Gerstekorrels (milia) op de huid zijn een op acne lijkend huidprobleem maar het is geen acne. Gerstekorrels zijn kleine onder de opperhuid gelegen cystes, waarin keratine zit. In het Nederlands worden ze gerstekorrels genoemd. In het Engels heten gerstekorrels milk spots of oil seeds.

Milia bij kinderen en volwassenen

De milia of gerstekorrels komen regelmatig voor bij baby’s. In vaktermen wordt de aandoening neonatale milia genoemd. Meestal zien we ze rond en op de neus, bovenop het hoofd en ook wel op de romp van pasgeborenen. In dit geval wordt het neonatale of primaire milia genoemd. Ze worden veroorzaakt door nog onvoldoende ontwikkelde vellushaar follikels.

Bij volwassenen zitten ze meestal in het gelaat, vooral rond de ogen, op de oogleden en op de wangen. Er is ook een variant waarbij talloze milia rond de oren ontstaan (milia en plaque).
Op latere leeftijd kunnen milia spontaan ontstaan of na een beschadiging van de huid waarbij een afvoergang van een haartalgklier, of van een zweetkier afgesloten is geraakt . De inhoud bestaat niet uit zweet of talg maar uit keratine oftewel hoornschilfers.

Rosacea

Rosacea betekent letterlijk ‘rood als een roos’. Het is een chronische ontstekingsaandoening van de gezichtshuid en kan gepaard gaan met:

– diffuse roodheid
– couperose
– puistjes en bultjes
– vurig rode wangen en neus
– stekend of branderig gevoel in gelaat
– droger en grover worden van de huid
– oogirritatie

Gevolgen rosacea

De aandoening is grillig van aard, kan ineens heftig zijn en dan weer een tijd rustig, waarna het weer in alle hevigheid de kop kan opsteken. Het is een huidprobleem dat zich verhoudingsgewijs iets vaker voordoet bij vrouwen dan bij mannen. Vijf procent van de bevolking heeft er last van, meestal na het passeren van de 30, al doet de aandoening zich ook voor bij jongere mensen. Het huidprobleem wordt vooral gezien bij het blanke/lichte huidtype.

Een gevolg van rosacea is dat het mensen vaak onzeker maakt over hun uiterlijk. Sommigen zijn al jaren op zoek naar de beste oplossing en die kan HuidZorg Drenthe je bieden met de nieuwste lasertechnieken. Rosacea manifesteert zich op enig moment en lijkt een chronische aandoening te zijn. Wie eenmaal rosacea heeft gehad blijft er gevoelig voor. Omdat rosacea meer bekendheid heeft gekregen, wordt de aandoening meestal vroegtijdig gesignaleerd. Met de juiste behandeling is het zeker stabiel te houden.

Ontstaan rosacea

Rosacea ontwikkelt zich veelal stapsgewijs en begint vaak met rode opvlammingen. Die roodheid ontstaat door vaatverwijding en kleine gesprongen adertjes op wangen en neus. Dit kan diffuse roodheid als gevolg hebben, die zich in een later stadium kan uitbreiden naar voorhoofd en/of kin en halsgebied. Diffuse roodheid is een vervaagde maar egaal verspreide rode verkleuring van de huid. Er kan zich couperose ontwikkelen.

Dit wordt nogal eens verward met rosacea, maar is toch anders. Couperose is de roodheid die wordt veroorzaakt door verwijde bloedvaatjes in het gezicht. Rosacea is een omvangrijker probleem, dat tevens gepaard gaat met rode bultjes, puistjes en puskoppen of zwellingen. Bij rosacea is couperose wel een van de verschijnselen. Ook het optreden van rode, branderige ogen komt, al dan niet in combinatie met de andere symptomen, voor bij rosacea.

Bij rosacea wordt het beginstadium (de vurige roodheid) opgevolgd door een ontstekingsstadium. Daarna ontstaan kleine rode bultjes en puistjes met de grootte van een speldenknop. De huid kan ook gaan zwellen en schilferig worden. Wanneer rosacea niet wordt behandeld kan er een grovere huidstructuur ontstaan met mogelijk rhinophyma tot gevolg (bultige verdikkingen of oneffenhedenvan de neuspunt en neusvleugels). Dit wordt ook wel aardbeineus genoemd.

Behandelopties bij acne

Bij acne bieden we verschillende behandelopties: