Het verwijderen van Acnelittekens

Acne kan zichtbare sporen achterlaten op je huid, waardoor littekens ontstaan. Of die littekens helemaal en definitief verdwijnen, dat kan niet worden gegarandeerd. Maar dat er tegenwoordig heel veel aan kan worden gedaan om ze te bestrijden, dat staat als een paal boven water. Acne kun je het beste op tijd (laten) behandelen. Met een crème of een gel tegen acne is er al veel schade te voorkomen. Maar is er al sprake van littekenvorming dan zijn er verschillende opties om dit aan te pakken. We hebben het dan over het verwijderen van acnelittekens of het minder zichtbaar maken daarvan. Daarvoor is een intake bij een behandelaar noodzakelijk om vast te stellen om welk huidtype het gaat. Daarbij moet ook het type acne littekens worden bepaald, evenals het risico op complicaties.

Er zijn drie behandelopties:

• Een operatie waarvoor je (veelal voor een poliklinische chirurgische ingreep) naar het ziekenhuis wordt doorverwezen. Opvallende, diepe of grote littekens worden weggesneden, waarna de huid met hechtingen wordt gedicht.

• HuidZorg Drenthe (ACNEKLINIEKDRENTHE.NL) helpt je met een kuur van laserbehandelingen graag verder in de strijd tegen acnelittekens. Hierbij worden de diepere huidlagen heel gericht verhit, waardoor de aanmaak van onderhuids bindweefsel wordt gestimuleerd en waardoor een egalere huid ontstaat. Wanneer je hiervan blijvend resultaat wilt hebben, dan is een jaarlijkse onderhoudsbehandeling gewenst. Met lasertherapie kan ook de bovenste huidlaag worden behandeld. Dit neemt vaak een beter resultaat met zich mee dat langer aanhoudt, alleen is het risico op complicaties groter.

• Ook zetten wij microdermabrasie en peelingen in om acnelittekens te behandelen. Hierbij wordt de bovenste huidlaag‘doorgeprikt’ of dunner gemaakt, wat ook zeker effect heeft op de onderste huidlagen (aanmaak collageen en elastine). Bij microdermabrasie worden er minuscule gaatjes in de opperhuid geprikt en bij een peeling wordt er met chemische producten ingewerkt op de huid. Een zichtbaar beter resultaat houdt langer aan maar ook hier is het risico op complicaties aanwezig.

Intake

Daarom is een intake altijd ons uitgangspunt om het voor jou optimale resultaat te kunnen inschatten. Daarbij stellen we allereerst vast welk huidtype jij hebt.

Venster sluiten