Oorzaak of oorzaken acne

Allereerst even een klein stukje essentiële theorie over de huid. Je staat er vaak niet bij stil, dat je huid het grootste orgaan is dat je hebt. Dat orgaan is globaal opgebouwd uit drie lagen. De buitenste laag, het deel dat aan de oppervlakte ligt, is de opperhuid (in het latijn de epidermis). De laag daaronder heet de lederhuid (dermis) en daar weer onder vinden we het onderhuids bindweefsel (subcutis), dat dient als steunlaag en voornamelijk uit vet bestaat. Dat grootste orgaan dat wij hebben omhult ons, beschermt ons lichaam, reguleert de lichaamstemperatuur en zorgt voor de afvoer van afvalstoffen. Daartoe beschikt de huid over huidklieren die zich bevinden in de lederhuid.

FF KLIEREN

Een klier bestaat uit een groepje lichaamscellen die afvalstoffen afscheiden. De huid heeft hiervoor twee soorten klieren; zweetklieren en talgklieren. De zweetklieren scheiden vocht (zweet) af, en uit de talgklieren wordt een olie- of vetachtige substantie afgescheiden.

NIET BESMETTELIJK

Je hebt op onze website vast al ergens gelezen dat acne een ontsteking is van de talgklieren in de huid. Door die ontsteking zien we dat er mee-eters, puistjes of pukkels ontstaan op de huid. En heb je zo’n enkele puist of pukkel, dan is er nog niet zoveel aan de hand. Maar het blijft meestal niet bij een enkel puskopje. Je weet misschien dat acne een niet besmettelijke ontsteking is. En anders weet je dat nu. De talgklieren produceren, zoals de naam al zegt, talg. Talg is een vetachtige stof die er voor zorgt dat de bovenste laag van je huid soepel blijft en biedt ook bescherming tegen uitdroging van de huid.

PUBERTEIT

Talgklieren zijn dus afvoerkanaaltjes die verspreid zijn over je hele lichaam. Maar voornamelijk op je gezicht, schouders, borst en bovenrug kunnen die talgklieren problemen veroorzaken. Vooral in de puberteit produceren die kliertjes meer talg. Dat wordt veroorzaakt door de toename van mannelijke hormonen. En wie de pech heeft dat die kanaaltjes snel verstopt raken door propjes aan elkaar klevende dode huidcellen, krijgt te maken met mee-eters (comedo’s). De talgklier raakt vol en barst als het ware open door de spanning waardoor de substantie op de omringende huid komt. Dit lokt een ontstekingsreactie uit, met als gevolg een pukkel.

BACTERIËN

Acne komt dus meestal voor vanwege hormonale veranderingen in de puberteit. De talgklieren zijn opgezet en produceren meer talg (of huidsmeer). Er is een toename van het aantal bacteriën op de huid in de puberteit. De bacterie ‘Propioni Bacterie Acnes’ is hierbij wel de vervelendste. Die zet vetten uit de talg om in vrije vetzuren en die dringen door de wand van de talgklieren heen, waardoor een ontstekingsreactie ontstaat. Maar we moeten wel melden dat er nog onvoldoende bewijs is dat de rol van die bacteriën exact aantoont.

OVERIGE FACTOREN

Naast hormonale veranderingen en bacteriën kunnen ook andere oorzaken het ontstaan of de verergering van puistjes triggeren. Genetische factoren kunnen een rol spelen. Wanneer acne zich in heftige mate voordoet in je familie, dan kan dat een bepalende factor zijn. Maar ook andere factoren als knellende of schurende kleding, bepaalde cosmetische producten, ondervoeding of cysten op de eierstokken kunnen van invloed zijn. Dat geldt ook voor stress en er is mogelijk een relatie tussen de consumptie van melkproducten en het ontstaan van acne.

Helaas geeft de medische wetenschap geen voorrang aan onderzoek naar de exacte oorzaken van acne. Dat komt omdat gezondheids- of levensbedreigende ziektes voorrang krijgen in wetenschappelijk onderzoek. Ook zullen financiële overwegingen een rol spelen. Want er is nu eenmaal (massa)medicatie waarmee veel geld is gemoeid en waar dus veel meer aan kan worden verdiend.

Tot slot van dit artikel stellen we nog even wat misverstanden aan de kaak:
Acne zou te maken hebben met het eten van varkensvlees, chocola en andere vetten. Daarvoor is nog geen bewijs geleverd.

Ook heeft acne niets te maken met een tekort aan vitamines en het is ook niet zo dat er bij acne sprake zou zijn van slechte hygiëne.

Roken is natuurlijk ongezond maar het is niet bewezen dat dit acne veroorzaakt of in de hand werkt. En zo is het ook een fabeltje dat (overmatig) zweten puistjes veroorzaakt.