Gistpuistjes of acne?

Gistpuistjes, dat is toch hetzelfde als acne? Nope! Maar we kunnen ons voorstellen dat je dit denkt omdat het beeld van gistpuistjes ook lijkt op dat van acne. Toch vormen gistpuistjes een huidaandoening die anders is dan acne. Gistpuistjes (pityrosporon folliculitis) komen vooral voor rond en langs de haargrens op het voorhoofd, kin en kaken. En ook op schouders en rug spelen ze parten. Vervelende jeukende puistjes, rode bultjes en verstopte poriën. Meestal zijn er kleine (tot 1 mm grote) witte pustels zichtbaar, waarvan de oorzaak ligt in hardnekkige ontsteking van de haarzakjes.

Deze puistjes ontstaan door ontsteking van de haarzakjes in de huid en worden letterlijk veroorzaakt door de gist pityrosporum ovale, vandaar de benaming gistpuistjes. Vrijwel iedereen draagt dit gist bij zich in haarzakjes in het gezicht en op borst en rug maar lang niet iedereen krijgt er problemen door. Wanneer die gisten echter ineens opspelen en in aantal toenemen in de haarzakjes, dan kan het gebeuren dat daardoor die rode, jeukende puistjes ontstaan. Omdat het zich vooral voordoet bij jongvolwassenen heeft het hoogstwaarschijnlijk te maken met hormonale veranderingen. Triggers voor het ontstaan van gistpuistjes zijn: een vochtig en warm klimaat, knellende, strakke kledingstukken of toepassing van vette, porie afsluitende crèmes. Wanneer je een verlaagde weerstand hebt, aan diabetes lijdt of wanneer je van nature veel talg aanmaakt dan heb je meer kans op nare bijwerkingen van deze gist.

Uitlokkende factoren voor gistpuistjes

Uitlokkende factoren voor gistpuistjes zullen we zoveel mogelijk met jou in kaart brengen. Luchtige kleding die niet strak zit of knelt kan al een stap in de goede richting zijn. De verspreiding of toename van gistpuistjes kan worden geremd door speciale crèmes die ketoconazol of seleensulfide bevatten. Deze zijn verkrijgbaar op recept via de huisarts. Helaas blijkt maar al te vaak dat ook medicinale aanpak vaak maar beperkt effect hebben en ook slechts een tijdelijk effect hebben.

Voor de verzorging van je huid passen wij binnen onze praktijken een milde reiniger (bijv. de Ormedic Cleanser van IMAGE Skincare toe).

Onze klanten zijn erg te spreken over deze reiniger die mild is voor hun huid. Zij gebruiken ook de kalmerende crème uit de Ormedic lijn om de huid echt tot rust te brengen. Dit brengt de gisten in de huid terug maar omdat pitysporum ovale van nature voorkomt in de huid, zullen gistpuistjes af en toe weer de kop opsteken. De producten van IMAGE Skincare helpen echt om de huid tot bedaren te brengen. Gistpuistjes en acne (jeugdpuistjes) lijken erg op elkaar maar zijn toch anders van aard. Met het blote oog is het zelfs voor dermatologen lastig om acne van gistpuistjes te onderscheiden. Want ook acne doet zich voor in het gelaat, op rug, schouders en borst. Maar bij acne heb je ook vaak last van mee-eters en zijn de ontstekingen grover.

Wil jij van je gistpuistjes af? Maak dan een afspraak bij HuidZorg Drenthe.