Acne en benzoylperoxide

Acne (vulgaris) blijkt uit onderzoek bij het publiek de meest bekende huidaandoening te zijn. Maar bekend is niet altijd populair. Zeker niet bij acne. Je hebt op deze website vast al het een en ander gelezen over acne en dat er nogal wat hardnekkige misverstanden over bestaan. Acne is een huidaandoening die in medisch jargon acne vulgaris wordt genoemd. Acne komt veelvuldig voor op jongere leeftijd, maar de mate waarin het zich voordoet, verschilt per persoon. Veelal zien we dat jongeren zelf de strijd aanbinden met acne door producten te gebruiken die weliswaar betaalbaar zijn, maar waarvan wij ons afvragen of het niet meer kwaad dan goed doet voor de huid.

Huisarts en benzoylperoxidegel

Wanneer je vanwege acneklachten je huisarts raadpleegt, dan zal die veelal een benzoylperoxidegel voorschrijven. Je kunt hiervoor ook terecht bij de drogist om de hoek. Dan is het veelal verkrijgbaar onder de merknaam Benzac. De werkzame stof in deze gel is dus de benzoylperoxide en die werkt in op de bovenste huidlaag. Dit remt de overmatige groei van nieuwe huidcellen en bestrijdt tevens de bacterie (Cutibacterium Acnes) die verantwoordelijk is voor het ontstaan van acne. Deze bacterie komt bij iedereen voor en leeft van vetzuren in talg en scheidt enzymen uit die huidweefsel kunnen afbreken en cellen van talgklieren kan beschadigen. Dit is een uitlokkende factor voor het ontstaan van acne. Van benzoylperoxide is bekend dat het bleekvlekken in kleding kan veroorzaken

De huid en benzoylperoxide

Vanuit onze opleiding en ook vanuit ervaring hebben wij de overtuiging dat benzoylperoxide in veel gevallen best zal werken, maar dat het de huid extreem uitdroogt. De producten die wij toepassen en die verkrijgbaar zijn in onze webshop, bevatten deze stof dus niet. Wij zijn ervan overtuigd dat de combinatie van glycol en salicylzuur de bacterie minstens zo effectief bestrijden en dat de huid veel beter gehydrateerd blijft. Glycol doodt de bacterie en stimuleert de aanmaak van collageen en elastine en laat de huid stralen en in combinatie met salicylzuur maakt dat het huidoppervlak gladder en egaler en wordt de talgproductie perfect geremd.

Venster sluiten