Op welke lichaamsdelen komt acne het meeste voor?

Acne komt voor in milde, matige en ernstige vorm en beperkt zich niet alleen tot het gezicht. En dat is bij ieder mens weer anders. Het komt vooral tot uiting in die lichaamsdelen en gebieden, waar zich de meeste talgklieren bevinden. Vaak zien wij mensen die niet alleen acne in het gezicht hebben maar bijvoorbeeld ook op hun rug, schouders, hals en nekgebied en zelfs op bovenarmen of billen. Puisten in de nek en op de rug veroorzaken vaak jeuk of pijn en kunnen nogal eens bloeden vanwege wrijving door de kleding.

Acne gezicht, hals, schouders, borst en rug

Onderzoek wijst uit dat bij vrouwen de puistjes vooral in het gezicht en in de hals zitten dat die zich bij mannen regelmatig uitbreiden tot en met de schouders, de bovenkant van de borst (torso) en de rug. Onderrug, onderarmen, flanken en de benen zijn plaatsen waar acne normaliter niet voorkomt.

Op deze website heb je ook kunnen lezen over de manieren (huidafwijkingen) waarop acne zich uit, zoals witte- en zwarte mee-eters(comedonen), rode pukkels (papels), bultjes (noduli) en puistjes (pustels). Omdat er bij acne sprake kan zijn van verscheidene soorten huidafwijkingen, wordt acne wel een polymorfe (veelvormige) huidaandoening genoemd.

Ontstekingen en uitknijpen

Bij ernstige acne kunnen er onderhuidse ontstekingen ontstaan, die na genezing lelijke littekens kunnen achterlaten. Wanneer deze littekens zich al hebben afgetekend dan kunnen deze met behulp van laserbehandelingen worden ge√ęgaliseerd en zoveel mogelijk gereduceerd.

Hoe groot de verleiding soms ook kan zijn, het uitknijpen van puistjes of er aan krabben zul je echt moeten proberen te voorkomen, want dat werkt ontstekingen in de hand.

Venster sluiten